Korzyści z korzystania z platformy Bistronaut

Przedmiotem zrealizowanego przez Spółkę Click2Eat Sp. z o.o. projektu współfinansowanego ze środków Unijnych jest handlowy portal Bustronaut, który stanowi sklep z ofertą diety pudełkowej dostarczanej przez wyselekcjonowane restauracje. Innowacyjność rozwiązania polega na zmianie konceptu świadczenia usług – zarówno w zakresie procesu przygotowania posiłków (zmiana z fabryk jedzenia na najlepsze restauracyjne kuchnie), jak i lepszego dopasowania do oczekiwań klienta (smak, różnorodność).


W odpowiedzi na zgłaszane przez konsumentów problemy, powstała koncepcja Click2Eat. Podstawowe elementy wprowadzonej innowacji to:


1. Smak i Różnorodność:

Zapewnienie innowacji poprzez dostawę zestawów gotowanych przez sprawdzone restauracje, gdzie klient ma możliwość zmiany dostawcy co tydzień. W ten sposób klient otrzymuje zestawy przygotowane przez szefa kuchni, z indywidualnym sznytem, a zmiany dostawcy pozwalają uniknąć powtarzalności dań i kuchni. Dodatkowo, układamy ofertę dostawców w sekcje geograficzne (kuchnia francuska, włoska itp), zapraszając klientów w kulinarną podróż i odkrywanie nowych, nieznanych smaków – umożliwiając naszym klientom podnoszenie kompetencji kulinarnych. Wielu Polaków jest już zaznajomionych z podstawowymi daniami kuchni świata, ale kto z nas nie zechce spróbować, jak smakuje tradycyjne włoskie śniadanie, czy tajska kolacja?


2. Ekosystem i wsparcie posprzedażne:

Końcowym celem Clieck2Eat nie jest jedynie sprzedaż pakietów diety pudełkowej, lecz stanie się pierwszym miejscem wyboru do pozyskania przez klientów pomocy w obszarze żywienia. Wsparcie klienta planowane jest w następujących obszarach:

·       informacje o właściwym sposobie odgrzania i serwowania dań,

·       informacje o kucharzach, kuchni (tradycja smaków, pochodzenie składników),

·       blog tematyczny i porady nt. zdrowej żywności

·       wsparcie w doborze diety

·       oferta partnerskich startupów gastronomicznych (np. catering na przyjęcia okolicznościowe, lokalne imprezy gastronomiczne.


3. Skalowalność oferty

Obecni na rynku dostawcy diety pudełkowej to albo pojedyncze restauracje, albo fabryki żywności. Pojedyncza restauracja nie tworzy dostatecznej skali, aby móc rozwinąć profesjonalne procesy sprzedaży online oraz obsługi klienta. Fabryki żywności natomiast tracą na smaku i nie są w stanie osiągnąć pewnego poziomu różnorodności. Click2Eat jako pośrednik, agreguje ofertę wielu restauracji i zapewniając najwyższą jakość sprzedaży w kanale cyfrowym - osiąga podobną możliwość skalowania działalności na całe terytorium Polski i za granicę, bez konieczności ponoszenia wielkich inwestycji na budowę fabryk. Pomysł Click2Eat, aby zastąpić linię produkcyjną zrzeszeniem wielu mniejszych kuchni restauracyjnych, jest też wykorzystaniem koncepcji UBER w innej branży.


Nasza innowacja produktowa opiera się również na wykorzystaniu doświadczeń i rozwiązań znanych z serwisów bazujących na abonamencie i opierających swoją ofertę na zewnętrznych dostawcach (np. Spotify, Netflix), ale jednocześnie umożliwiających klientowi dowolną zmianę oferty i dostawcy bez opuszczania serwisu. Podmioty te utrzymują zadowolenie klienta poprzez rekomendacje nowych produktów, oparte na ciągłej analizie preferencji klienta oraz stworzenie możliwości samodzielnego

odkrywania nowych ofert, co zwiększa kompetencje zakupowe oraz lojalność użytkownika.



PROPOZYCJA WARTOŚCI DLA KONSUMENTA KOŃCOWEGO:

W toku inkubacji, na podstawie przeprowadzonych badań rynkowych, zidentyfikowano główne problemy grupy docelowej (konsumentów diety pudełkowej):

  • Smak - obecni dostawcy diety pudełkowej to fabryki żywności, które masowo wytwarzają posiłki na taśmach produkcyjnych. Sukces w tej branży wymaga skali, co wymaga budowy linii produkcyjnej.
  • Nuda - dostarczana obecnie dieta jest mało zróżnicowana. Użytkownicy zgłaszają, że po maksymalnie 3 m-cach zmieniają dostawcę diety pudełkowej w celu urozmaicenia posiłków. Problemem na rynku jest też praktyka dostawców powtarzania cyklicznie jadłospisów (co 14/21 dni). To powoduje szybsze przyzwyczajenie klientów do posiłków oraz zmianę operatora diety.
  • Brak sprawnego procesu zakupu - zdecydowana większość dostawców diety pudełkowej nie umożliwia przeprowadzenia zakupu automatycznie. Konsument zmuszony jest do wymiany wiadomości z dostawcą oraz do wykonania ręcznego przelewu. Znaczenie tej funkcjonalności potwierdzają wyniki raportu e-commerce dla Interaktywnie.com wskazujące, że dla polskich e-konsumentów największymi zaletami zakupów są szybkość (63%) oraz płatności oneclick (33%).
  • Brak ekosystemu i obsługi posprzedażnej - Obecni dostawcy diety pudełkowej nie dostarczają żadnej wartości poza posiłkiem. Klienci mają problem z kontaktem z dostawcą, w celu zgłaszania reklamacji. Nie otrzymuje również możliwości rozwoju swojej wiedzy i zachowań żywieniowych w czasie.


Analiza wyników badań posłużyła do opracowania hierarchii, która zawiera w sobie elementy całościowej propozycji wartości:

1.     Smak posiłków:

Podstawową wartością dodaną Click2Eat dla odbiorców końcowych jest smak. Obecni dostawcy diety pudełkowej to fabryki żywności. Zakładany koncept (nieduże ilości pudełek od wielu dobrych restauracji) umożliwia dostarczenie posiłków o niepowtarzalnym smaku, przygotowywanych indywidualnie przez szefów kuchni. Każdy z posiłków zostanie wyposażony w instrukcję jak je dobrze podgrzać. Całość wzmocniona zostanie onboardingiem dla restauratorów + weryfikacją menu przez eksperta.

2.     Odkrywanie:

Możliwość próbowania nowych kuchni, restauracji i smaków. Klient ma możliwość zamówienia pakietu zawierającego posiłki dostarczane nawet przez 4 wybrane restauracje. Dzięki temu konsument ma szansę przeżyć swoją własną podróż kulinarną oraz odkrywać smaki świata bez wychodzenia z domu. Klient wyposażony jest okazjonalnie w sampling, aby mógł podzielić się ze znajomymi.

3.     Personalizacja oferty:

Wykorzystanie doświadczeń i rozwiązań znanych z serwisów bazujących na abonamencie (np. Spotify, Netflix):

  • Umożliwienie klientowi zmiany oferty i dostawcy bez opuszczania serwisu
  • Sprzedaż przez rekomendacje oparte na ciągłej analizie preferencji klienta
  • Stworzenie możliwości samodzielnego odkrywania nowych ofert zwiększa kompetencje zakupowe użytkownika



PROPOZYCJA WARTOŚCI DLA RESTAURATORÓW:

Przeprowadzone wywiady z kilkunastoma restauratorami wykazały, że opcja wdrożenia kolejnego rozwiązania budzi pierwotnie niechęć, spowodowaną doświadczeniami z ubereats oraz pyszne.pl. Jest to spowodowane niskimi przychodami generowanymi przez te kanały (średni przychód miesięczny partnera pyszne.pl to 3600 zł) oraz nałożeniem się 2 szczytów sprzedaży (internet i lokal). Jednakże, po dłuższej rozmowie, restauratorzy przekonywali się do przedstawionej koncepcji 


Click2Eat, wskazując kluczowe aspekty:

  • Możliwość przygotowywania posiłków w wybranym przez siebie czasie (tj. poza godzinami szczytu w lokalu)
  • Stosunkowo duża wartość pojedynczego zamówienia -> wysoki przychód dla restauracji z jednego klienta
  • Możliwość samodzielnego ustawiania limitu zestawów tak, aby móc zapewnić wysoką jakość posiłków
  • Przewidywalność produkcji – zamówienia spływające z kilkudniowym wyprzedzeniem, możliwość przygotowania się do obsługi zamówień, zerowy poziom odpadów
  • Wysoka marżowość (ok 30%)
  • Dużo wyższe przychody i zyski możliwe do osiągnięcia (100 miesięcznych diet to przychód 130.000 zł i 39.000 zł dodatkowego zysku!)
  • Ponad połowa rozmów z restauratorami zakończyła się podpisaniem listu intencyjnego z Click2Eat
  • Wystąpienie pandemii dodatkowo wzmocniło zainteresowanie restauracji cyfrowym kanałem sprzedaży.